Czy hulajnogi elektryczne są legalne w Anglii (UK)?

Hulajnogi elektryczne, takie jak Xiaomi, są łatwo dostępne w Wielkiej Brytanii i ludzie jeżdżą na nich niezależnie od tego, czy ich używanie jest legalne. To bardzo ciekawe zjawisko, że w rozwiniętym kraju europejskim tak mało popularna jest idea zrównoważonego rozwoju, ekologia lub po prostu praktyczność. Poniżej kilka słów o tym czy w Wielkiej Brytanii można poruszać się na e-hulajnogach.

Hulajnogi elektryczne w Anglii (UK)

W Anglii hulajnogi, które mają wbudowany silnik o niskiej mocy – są klasyfikowane jako PLEV (Personal Light Electric Vehicles). Nie podlegają one podatkom ani rejestracji, ale nie są również legalne do użytku w innych miejscach niż grunty prywatne.

Tamtejsze przepisy wydają się strasznie nieaktualne, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę, że skutery elektryczne poruszają się nieznacznie szybciej, niż skutery nieelektryczne preferowane przez wiele dzieci w drodze do szkoły, a nawet dorosłych podczas dojazdów do pracy.

Przepisy w UK określają, że e-hulajnogi są zmotoryzowane, nie mają pedałów, zatem nie wolno ich używać na ścieżkach rowerowych i chodnikach, a ponieważ mają małą moc, nie wolno ich używać na drodze. Wykorzystywanie ich na prywatnych gruntach i nieruchomościach jest jednak legalne.

Czy można jeździć na hulajnogach elektrycznych po chodnikach?

Zgodnie z ustawą o autostradach skutery elektryczne nie mogą być używane na chodniku, chyba że jest to konieczne w celu zaparkowania.

Czy potrzebujesz licencji na hulajnogi elektryczne?

Nie, nie musisz mieć prawa jazdy ani zezwolenia dla uczniów, aby korzystać ze skutera elektrycznego, ponieważ nie można go używać na drogach.

Czy muszę zarejestrować lub opodatkować e-hulajnogę w Anglii?

Nie, nie musisz rejestrować skutera elektrycznego i jest on zwolniony z podatku, ponieważ nie można go używać na drogach.

Czy muszę ubezpieczyć swoją hulajnogę w UK?

Nie, ubezpieczenie nie jest wymagane do jazdy skuterem elektrycznym. źródło

Nie można jeździć, więc dlaczego jeżdżą?

Wielu uważa, że jeśli odpowiedzialnie jeździsz na hulajnodze elektrycznej i zachowujesz należytą ostrożność w stosunku do pieszych i użytkowników dróg, jest mało prawdopodobne, abyś został zatrzymany przez brytyjską policję. Pytanie, czy z taką świadomością, jazda na UTO jest jeszcze przyjemna.

Bowiem The Telegraph donosi, że w wyniku pierwszej operacji Met skierowanej na pojazdy elektryczne zatrzymano w Londynie prawie 100 osób. Spośród tych 100 jednak tylko 10 zostało ukaranych grzywną, a ich skutery zostały zajęte, co zostało motywowane tym, że działali nieodpowiedzialnie, na przykład przekraczając prędkość lub jechali na czerwonym świetle.

Niektóre badania sugerują, że tak naprawdę tylko londyńskie siły policyjne podejmują obecnie działania wobec e-hulajnóg, a skonfiskowane skutery można odzyskać po uiszczeniu stosownej opłaty. Wydaje się więc, że istnieje spora świadomość, że tego rozwoju technologicznego nie da się już powstrzymać.

uk-anglia-wielka-brytania-hulajnogi-legalne
A Wielkiej Brytanii hulajnogi elektryczne nie są legalne, chyba, że jeździ się nimi na prywatnej posesji.

Anglia, a przepisy w innych krajach

Podobno nie ma obecnie planów zmiany ustawy o skuterach elektrycznych w Wielkiej Brytanii. Jednak inne kraje europejskie przyjmują znacznie bardziej nowoczesne podejście do tematu i we Francji pojazd typu PLEV (po polsku UTO) może osiągać prędkość do 25 km / h na ścieżce rowerowej, podczas gdy Austria i Szwajcaria dodatkowo rozszerzają to na użytkowanie dróg. We Francji i Niemczech (więcej) PLEV może również jechać z prędkością do 6 km / h na chodniku.

Zobacz też: Hulajnogi Lime, czy Hive w Polsce?

Z kolei amerykański stan Kalifornia akceptuje również PLEV na ścieżkach rowerowych oraz na chodnikach i drogach, pod warunkiem, że rowerzyści mają ukończone 16 lat i mają na sobie kask. Dla porównania, jazda na PLEV w Nowym Jorku spowoduje nałożenie grzywny w wysokości 500 USD. O tym, gdzie można jeździć na hulajnodze w Polsce TUTAJ.

Wielka Brytania chce zmian w prawie

Coraz więcej mieszkańców Wysp wyraża zainteresowanie elektrycznymi pojazdami, a organizacje, które chcą, aby hulajnogi elektryczne były legalne na angielskich drogach, zorganizowały niedawno protest w Downing Street. Protestujący zabrali swoje hulajnogi  pod dom premiera, aby wezwać do zmiany tego, co nazwali „przestarzałym” prawem.

Uczestnicy protestu stwierdzili, że ustawa o ruchu drogowym wymaga aktualizacji, a skutery elektryczne są przyjazną dla środowiska alternatywą dla samochodów. Ich postulaty spotkały się z krytyką, która wzrosła w zeszłym miesiącu, gdy Emily Hartridge, prezenterka telewizyjna i YouTuber, stała się pierwszą osobą w Wielkiej Brytanii, która zginęła podczas jazdy na hulajnodze.

Niektórzy brytyjscy komentatorzy twierdzą, że skutery elektryczne powinny mieć tablice rejestracyjne, a jeźdźcy powinni być zobowiązani do noszenia kasków, przestrzegania wszystkich przepisów ruchu drogowego i zmuszeni do płacenia ubezpieczenia i podatku drogowego.

Departament Transportu powiedział, że rząd bada, w jaki sposób można regulować hulajnogi elektryczne w celu bezpiecznego użytkowania na drodze, jednocześnie zachęcając do nowych innowacyjnych form transportu.

Zobacz też: A może samochód elektryczny?