Czy hulajnogi pojadą po ulicy? Gdzie można jeździć?

Gdy już byliśmy prawie pewni, że hulajnogą elektryczną będzie można jeździć po ścieżkach rowerowych, pojawił się nowy pomysł i to nie byle skąd. Poniżej o propozycji, by hulajnogi mogły jeździć jedynie po ulicach i o tym jak chybiony jest ten pomysł.

Hulajnogi elektryczne po ulicy?

Na szczęście to tylko propozycja, ale wygłosił ją sam Minister Infrastruktury podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Z jego oświadczenia wynika, że zamiast po ścieżkach rowerowych, użytkownicy UTO (w tym hulajnóg elektrycznych) zobowiązani będą do korzystania z jezdni. Wprawdzie wypowiedź ta wzbudziła entuzjazm wśród miejskich aktywistów, to zmroziła krew wśród rajderów, którzy po prostu nie chcą jeździć wśród rozpędzonych kolosów.

Zobacz w nowym oknie:
Ranking hulajnóg Rejestracja dronów Hulajnogi Xiaomi

Hulajnogą po ulicach

Minister Infrastruktury wyjaśniał, że chodzi o odcinki, gdzie limit prędkości nie przekracza 50 km/h, a sam użytkownik hulajnogi elektrycznej zobligowany będzie do poruszania się skrajem jezdni.

W praktyce oznacza to, że jednoślady będą zmuszone do wyjechania na ulice, na których w większości obowiązuje właśnie ograniczenie do 50 km/h. Wiele osób komentuje ten pomysł, jako kuriozalny, gdyż obok tejże ulicy będzie przecież przebiegała droga dla rowerów.

My również nie pochwalamy tego pomysłu, bo jezdnie w Polsce są zaniedbane, a na ich skraju często znajdują się ubytki czy np. studzienki. Ponadto w przypadku nagłej wywrotki przed autobusem miejskim, kolizja będzie bez wątpienia – wypadkiem ze skutkiem śmiertelnym.

Nadal czekamy na przepisy

Jak pisaliśmy wielokrotnie, wedle obowiązującego prawa użytkownicy elektrycznych hulajnóg traktowani są jak piesi. Oznacza to, że hulajnogą można się poruszać po chodniku przejeżdżać po przejściu dla pieszych, pamiętając, by zwracać szczególną uwagę na pieszych.

Od kilku miesięcy Ministerstwo Infrastruktury pracuję nad ustawą ujednolicającą przepisy. Jednak ostatniego czasu, Ministerstwo Sprawiedliwości nieco zmodyfikowało zgłoszony wcześniej projekt. Wprowadzono m.in. propozycję, aby tylko jedna osoba poruszała się hulajnogą oraz by w pierwszej kolejności poruszać się po ścieżce rowerowej. Gdy jej zabraknie wówczas kierujący powinien jechać po ulicy, ale tylko tej z ograniczeniem do 30 kilometrów na godzinę, Po wyeliminowaniu tych możliwości, dopiero dozwolona będzie jazda po chodniku.

Projekt najnowszej ustawy jasno określa też prędkość jaką będzie można prowadzić hulajnogę elektryczną. Bowiem po ścieżce rowerowej pojedziemy do 25 kilometrów na godzin, po ulicy do 20 kilometrów na godzinę, zaś chodnikiem – nie więcej niż 8 km/h. 

O tym gdzie można jeździć na hulajnodze elektrycznej, na bieżąco informujemy TUTAJ.