Elektryczne hulajnogi są ważne i elektryki też

Dlaczego elektryczne hulajnogi są ważne? Bowiem są rewolucją na miarę pojawienia się pierwszego samochodu. Pomimo, że media donoszą o wybuchach e-hulajnóg i innych problemach z nimi związanymi, to pojazdy te zdobywają kolejnych zwolenników. Podobnie, jak samochody elektryczne (elektryki) są one bardziej ekologiczne, nie hałasują i są tańsze w użytkowaniu, niż transport spalinowy. Zatem poniżej o rewolucji w komunikacji miejskiej, którą właśnie obserwujemy.

Elektryczne hulajnogi pojawiły się przed chwilą

Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że rewolucja technologiczna dzieje się na naszych oczach, a elektryczne hulajnogi (e-hulajnogi) pojawiły się na rynku w ciągu niecałych dwóch lat. Jest to zatem wyjątkowa innowacja w transporcie osobistym.

elektryczne hulajnogi

Duże znaczenie w popularyzacji e-hulajnóg mają wypożyczalnie. Możliwość wynajmu skuterów istnieje od 2012 roku, kiedy Scoot Networks uruchomił swoją usługę w San Francisco. Jednak boom przypada na rok 2017, a większość wypożyczalni koncentruje się właśnie w Europie. Od sierpnia 2018 r. profesjonalne usługi wynajmu działają w większości krajów europejskich.

Wypożyczalnie hulajnóg nie prosiły o zgodę

Pierwsze usługi udostępniania elektrycznego e-hulajnóg bez dokowania zaczęły być wdrażane w San Francisco, Waszyngtonie i Los Angeles pod koniec 2017 roku, a następnie rozszerzyły się na kolejne miasta w USA, a także w Europie. Innowacyjne podejście do biznesu objawiało się tym, że wypożyczalnie zamiast ubiegać się o zgodę organów nadzoru – po cichu rozmieściły skutery na chodnikach, przyjmując podejście, by najpierw narozrabiać, a potem prosić o przebaczenie. Rynek rósł agresywnie, a niektórzy nowi inwestorzy osiągnęli wycenę 1 miliarda dolarów w ciągu niespełna roku działalności. (Więcej o wypożyczalniach w Polsce)

Wypożyczalnie Lime i Bird zaprzestały działalności w mieście Austin, aby zachować zgodność z nowymi przepisami uchwalonymi przez radę miasta. Po tym gdy wypożyczalnia Bird dostała 300 000 dolarów kary za prowadzenie wypożyczalni bez licencji i z Santa Monica przeniosła się za miasto.

elektroniczna hulajnoga

Mówią, że elektroniczne hulajnogi są niebezpieczna

Podobno pierwsza ofiara śmiertelna na hulajnodze elektronicznej została odnotowana w Dallas we wrześniu 2018 roku, kiedy Jacoby Stoneking wynajął pojazd od Lime. Lekarzowi z hrabstwa Dallas zajęło dwa tygodnie, by określić, że przyczyną śmierci były urazy głowy (Stoneking nie miał na sobie kasku). Poza zepsutymi częściami do hulajnogi policja w Dallas nie znalazła na miejscu wypadku nic innego, co sugerowałoby, że w grę wchodziłby inny pojazd lub osoba. Z kolei Lime twierdził, że skuter nie był uszkodzony.

Obecnie w polskich mediach jest moda na pisanie o wypadkach na hulajnogach elektrycznych, podobnie, gdy pojawiły się pierwsze samochody. Jednak należy tu zaznaczyć, że w dużej mierze winne temu są przepisy, a właściwie ich brak. Bowiem na e-hulajnodze można jeździć wśród pieszych z dowolną prędkością i w dodatku bez kasku. Obecnie nawet dziecko może jechać pomiędzy pieszymi z prędkością 25 km/h. Więcej o tym, kto i gdzie może jeździć.

Hulajnogą do pracy i szkoły

Elektryczne hulajnogi są ważne dla wszystkich, Bowiem dzięki nim, można szybko dotrzeć do pracy, szkoły i sklepu. To duża oszczędność czasu i dbałość o środowisko naturalne. Owszem, nie jest to pojazd całkowicie pozbawiony negatywnego wpływu na naszą planetę, ale jest znacznie bardziej ekologiczny, niż samochód spalinowy.

Skutery elektryczne były w przeszłości ograniczone przez uciążliwe akumulatory lub inne gorsze konstrukcje kwasowo-ołowiowe. Postępy w technologii litowo-jonowej zapewniły mniejszą, mocniejszą i trwalszą opcję, która pomaga rozwijać wiele technologii. Być może za 10 lat pojedziemy pojazdem, którego jeszcze nie potrafimy sobie wyobrazić.

Samochody elektryczne (elektryki) wizytówką nowego porządku

Wspomniana powyżej rewolucja transportowa zaczęła się od samochodów elektrycznych. Przykładowo w 2017 roku ponad połowa sprzedanych samochodów w Norwegii to właśnie pojazdy elektryczne lub hybrydowe. W branży motoryzacyjnej panuje przekonanie, że ze względu na ekologię nie ma powrotu do spalinowców. Wprawdzie prywatni użytkownicy aut osobowych zainteresowani elektromobilnością nadal muszą być przygotowani na większy wydatek, to dla gospodarki światowej ważniejszy jest rozwój właśnie tego sektora transportu.

W pierwszych badaniach w ramach programu “Misja Zerowa Emisja” przeanalizowano koszty eksploatacji samochodów dostawczych. Okazało się, że użytkowanie samochodu elektrycznego w odniesieniu do pojazdu spalinowego staje się opłacalne w okresie od 4 do 7 lat. Z kolei komfort jazdy odczuwalny jest od razu, co wraz z rozbudową sieci ładowania przekłada się na większe zadowolenie z prowadzenia samochodu.

różnica plug in hybryda elektryk
Samochody elektryczne mają coraz większy zasięg. Ale póki co prym wiodą samochody typu Plug-IN, które nie są w pełni elektryczne.

Media podkreślają, że elektromobilność to jeden z najsilniejszych trendów w motoryzacji. Ale akcent na rozwój nisko- i zeroemisyjnego transportu stawiają nie tylko koncerny samochodowe, bo także obecny rząd polski (dopłaty do elektryków). Rozwój transportu elektrycznego może umożliwić powstanie nowych branż oraz stworzyć nowe miejsca pracy w polskim przemyśle.

Warto dodać, że nasz rząd przyjął w marcu 2017 roku Program Rozwoju Elektromobilności, który postuluje upowszechnienie infrastruktury ładowania i zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych. Zobacz nasze zestawienie najlepszych elektryków.