Gdzie można jeździć na hulajnodze elektrycznej? Po chodniku, ulicy, ścieżce rowerowej?

Nowe przepisy drogowe dotyczące hulajnóg elektrycznych mają pojawić się na wiosnę 2020 roku. Tymczasem rozwijamy wątpliwość, gdzie można jeździć na hulajnogach elektrycznych. Poniżej o przepisach, zakazach i dozwolonej prędkości.

Gdzie obecnie można jeździć? Gdzie będzie można jeździć?

Gdzie można jeździć na hulajnogach elektrycznych?

W chwili obecnej (0.01.2020) wiadomo, że hulajnogą elektryczną można poruszać się:

  • po prywatnych posesjach;
  • po chodniku;
  • poboczem drogi, gdy nie ma chodnika;
  • w lesie;
  • w miejscach nieobjętych zakazem;
  • w parku.

Uwaga: Jazda e-hulajnogą po chodniku jest często krytykowana, ale obecnie nie ma przepisów, które by tego zabraniały. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury podało, że: “Do tego czasu (stworzenia przepisów) odpowiednie służby raczej nie będą też podejmować interwencji wobec poruszających się tymi urządzeniami (e-hulajnogami) po chodnikach. (zobacz źródło)

W tej sprawie podobne stanowisko zajmuje polska policja i przykładowo komisarz z biura prasowego Komendy Wojewódzkiej w Lublinie wyjaśnił:

“Choć trzeba przyznać, że hulajnoga elektryczna rozwija znacznie większą prędkość niż pieszy, to jednak jej użytkownik powinien jeździć po chodniku.” (źródło >)

A gdzie będzie można jeździć w 2020?

Na wiosnę 2020 roku mają pojawić się przepisy, które wyjaśnią, gdzie na pewno można jeździć na hulajnogach elektrycznych. Według propozycji Ministerstwa Infrastruktury, zostanie wprowadzona definicja urządzenia transportu osobistego (UTO).

stare VS nowe zasady
  Obecnie Nowe przepisy
prywatne posesje TAK TAK
chodnik TAK NIE (z wyjątkami)
pobocze drogi TAK (wyjątkowo) TAK (wyjątkowo)
droga NIE NIE
ścieżka rowerowa NIE TAK

Co to jest UTO?

Gdy nowe prawo wejdzie w życie, hulajnoga elektryczna zostanie zdefiniowane jako:

„urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h”.

Hulajnogą, jak rowerem

Dzięki nowym przepisom, wszystkie prawa i obowiązki, które dzisiaj obowiązują rowerzystów, obejmą również użytkowników elektrycznych hulajnóg. Zatem wreszcie będzie wiadomo, gdzie można jeździć na hulajnodze, a infrastrukturą drogową przeznaczoną dla kierującym UTO, będą:

  • drogi dla rowerów;
  • przejazdy dla rowerzystów;
  • pasy ruchu dla rowerów;
  • jezdnie dróg (gdzie maks. prędkość to 30 km/h.
  • drogi i chodniki (tylko w przypadku braku powyższych elementów infrastruktury).

Po chodniku?

W związku z powyższym poruszanie się e-hulajnogą po chodniku, nie będzie dozwolone, chyba że w pobliżu nie będzie stosownej infrastruktury. Warto dodać, że na chodniku pieszy będzie miał pierwszeństwo.

Gdzie parkować hulajnogę?

W myśl nowych przepisów, zabronione będzie pozostawianie UTO (w tym e-hulajnogi) na drodze, przystanku lub w innym miejscu przeznaczonym do ruchu, zwłaszcza jeśli zagrażałoby to bezpieczeństwu innych uczestników ruchu.

Oznacza to, że wypożyczalnie będą musiały dostosować swoje regulaminy dotyczące pozostawiania hulajnóg. Obecnie pojazdy te są pozostawianie, w zasadzie wszędzie, co stwarza zagrożenie dla pieszych.

Jaki wiek dla hulajnogi, ile lat?

Nowy projekt Ministerstwa Infrastruktury przewiduje zakaz kierowania hulajnogami elektrycznymi, osobie w wieku do lat 10.  Zatem uprawnione do korzystania z urządzeń transportu osobistego będą osoby, które ukończyły 10 lat. Zaś w przypadku osób w wieku od 10 do 18 lat do korzystania z UTO będzie potrzebne posiadanie karty rowerowej. 

Jaka prędkość dla elektrycznych hulajnóg?

W myśl nowych przepisów, e-hulajnogi nie będą mogły przekraczać prędkości 25 km/h. 

Jakie są dozwolone wymiary dla e-hulajnóg?

Hulajnoga elektryczna, czyli UTO będzie musiała mieć szerokość nieprzekraczającą w ruchu 0,9 m, długość do 1,25 m, oraz masę nieprzekraczającą 20 kg. Na szczęście większość popularnych hulajnóg spełnia te wymagania.

Jak jeżdżą w Anglii i w Niemczech?

W Polsce przepisy są przygotowywane, ale nie oznacza to, że inne europejskie kraje są do przodu z hulajnogami. Bowiem w Niemczech wyklucza się możliwość korzystania z e-hulajnóg na chodnikach, chyba że lokalne władze zadecydują inaczej. Zatem można tam jeździć po ścieżkach rowerowych, a w przypadku ich braku – po jezdni, maksymalnie trzymając się prawej strony.

Zaś w Anglii zgodnie z ustawą o autostradach skutery elektryczne nie mogą być używane na chodniku, chyba że jest to konieczne w celu zaparkowania. Tamtejsze przepisy określają, że e-hulajnogi są zmotoryzowane, więc nie wolno ich używać na ścieżkach rowerowych i chodnikach, a ponieważ mają niewielką moc, nie wolno ich używać na drodze.

Przepisy w USA

Na szczęście w USA wiedzą, gdzie powinno się jeździć na hulajnogach i jest to jasno określone w przepisach. Bowiem Kalifornia akceptuje hulajnogi na ścieżkach rowerowych oraz na chodnikach i drogach, pod warunkiem, że kierujący mają ukończone 16 lat i mają na sobie kask. Dla porównania, jazda na PLEV w Nowym Jorku spowoduje nałożenie grzywny w wysokości 500 USD. 

Powyższy artykuł nie jest profesjonalną poradą prawną. Autorzy nie biorą odpowiedzialności za kierowanie się powyższymi wytycznymi.