Hulajnogi elektryczne po ścieżce rowerowej ? Nowe prawo i przepisy

Minister przedsiębiorczości i technologii zapowiada długo wyczekiwane zmiany w regulacji prawnej dotyczącej używania hulajnóg elektrycznych. Zapowiada przeniesienie ruchu hulajnóg z chodników na ścieżki rowerowe. Czy nowe przepisy wejdą w życie?

Aktualizacja 18.05.2019 Zobacz niżej >

Hulajnogi elektryczne mają problem z przepisami

W centrach dużych miast hulajnogi elektryczne leżą na chodnikach niczym papierki od cukierków. Z kolei kierowcy narzekają, że jeżdżące na nich osoby stanowią zagrożenie w ruchu drogowym. Nie powinno więc dziwić, że nawet sami właściciele hulajnóg proszą o zmiany w przepisach.

Obecnie, za bardzo nie wiadomo, gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną. Przyjmuje się, że dozwolone jest poruszanie się po chodniku, co również budzi spore kontrowersje. Tutaj więcej o obecnych przepisach drogowych >

Miasta mają problem, bowiem przepisy nie nadążają za rozwojem technologicznym. Elektryczne hulajnogi są kłopotliwe pod względem prawnym, bo pojawił się dylemat, czy traktować je jako pieszych czy jako skutery elektryczne, czy jako rowery. Przykładowo warszawska policja przy okazji zdarzenia na Krakowskim Przedmieściu, osobę kierującą e-hulajnogą określa mianem pieszego, a dwa lata temu lubelski sąd uznał hulajnogę za motorower. W polskim prawie powstała luka, a na chodnikach dochodzi do coraz większej liczby kolizji.

hulajnogi elektryczne
Wypożyczalnie hulajnóg elektrycznych czekają na zmianę przepisów. My też!

Z rozmowy z Ministrem technologii opublikowanej na Onet.pl wynika, że ustawodawca nie zdefiniował hulajnóg jako pojazdów i osoba z nich korzystająca nadal traktowana jest jako pieszy. Jednak w przypadku Krakowa, przepisy dla Parku Kulturowego Stare Miasto, dotyczące wypożyczania urządzeń transportu osobistego pozwalają na przejazd nimi na tym terenie tylko w zorganizowanych grupach do 10 osób, a w dodatku pod opieką przewodnika.

“Sprawa jest jednak ważna, gdyż chodzi o bezpieczeństwo użytkowników dróg i pieszych oraz niepewność przedsiębiorców, prowadzących tego typu działalność. Ja dodałabym tu jeszcze aspekt estetyki miast. W Warszawie mamy już trzy-cztery firmy, które oferują taką usługę, a ich hulajnogi są porzucane byle gdzie, stwarzając niebezpieczeństwo dla ruchu przede wszystkim pieszego.” – powiedziała Minister technologii na Onet.pl

Hulajnogą po ścieżce rowerowej?

Na pytanie, jakie zmiany zaproponowałaby Minister Technologii, powiedziała, że sugerowałaby przeniesienie hulajnóg elektrycznych z chodników na ścieżki rowerowe. Do tego pojawiłby się obowiązek jazdy w kasku i określenie minimalnego wieku użytkownika. Padł też pomysł na stworzenie stacji dokujących, w których użytkownicy mogliby zostawiać swoje hulajnogi.

Obecnie, gdy nie ma chodnika, w przypadku pieszych należy skorzystać z pobocza lub skrajnej części jezdni. Zatem wiele osób poruszając się e-hulajnogą korzysta ze ścieżek rowerowych i tutaj czeka je mandat, bo za jazdę w strefach niedozwolonych, grozi mandat od 20 do 500 zł.

Sprostowanie dotyczące ścieżek rowerowych

Resort przedsiębiorczości i technologii wydał oświadczenie, że wywiad z minister przedsiębiorczości i technologii z 16 maja 2019 r. został niepoprawnie streszczony w mediach, a wiele nagłówków wprowadzało w błąd i nie było zgodne z zawartymi w treści wywiadu wypowiedziami minister.

W sprostowaniu czytamy, że przedstawione w wywiadzie rekomendacje w tej sprawie są prywatną opinią Pani Minister i nie można ich traktować jako stanowiska całego rządu. MPiT nie prowadzi żadnych prac w kierunku uregulowania kwestii hulajnóg.