Małe czy duże koła w hulajnodze? Co wybrać i dlaczego?

Jedni twierdzą, że hulajnoga elektryczna powinna mieć duże koła. Jednak inni wolą mniejsze, by mieć większą kontrolę nad pojazdem. Oczywiście najlepszą alternatywą będą średnie koła, ale co to w ogóle oznacza? Co to są duże koła w hulajnodze?

Co to są duże koła w hulajnodze?

Koła hulajnóg elektrycznych zazwyczaj mają średnicę 180, 200 lub 230 mm. Jednak w sklepach mamy do czynienia z calami, a nie milimetrami. Bowiem należy pomnożyć ilość cali przez 2,54 i wówczas uzyskamy przeliczenie na centymetr.

Aby przeliczyć cale na centymetry należy użyć następującego wzoru:
[ilość cali] * 2.54 = [ilość centymetrów]

Hulajnoga elektryczna to nie segway, więc wielkość kół zawsze będzie ograniczona, co determinowane jest budową e-hulajnogi. Zatem duże koła w hulajnodze to te, które mają od 8.5 – 10 cali.

Duże i małe koła w hulajnogach
Hulajnogi mają koła w przedziale 120 – 230 mm i ciężko będzie znaleźć większe.

Hulajnoga z największymi kołami

Poniżej trzy hulajnogi elektryczne z kołami, które można uznać za “duże”.

Frugal Basic
frugal hulajnogi
Koła:
10 cali
Zobacz cenę>
(nowe okno)
XIAOMI MiJia 365
hulajnoga xiaomi kola cale
Koła:
8.5 cali
Zobacz cenę>

(nowe okno)

FRUGAL Clever
frugal-clever
Koła:
8.5 cali
Zobacz cenę>

(nowe okno)

Duże koła jakby lepsze?

Uznaje się, że duże koła w hulajnodze elektrycznej pozwalają jechać nie tylko szybciej, ale i z większą wydajnością, podczas gdy małe koła toczą się znacznie wolniej, ale w zamian za to dają znacznie większą elastyczność. Hulajnogi na dużych kołach mogą sunąć o wiele dłużej pomiędzy kolejnymi odepchnięciami, niż ktoś jeżdżący na kółkach trochę mniejszych, które toczą się wolniej. Niewiele będzie zabawy, gdy te małe kółka zakleszczają się na kamyczkach. Małe koła w hulajnodze przenoszą uderzenia i wstrząsy na kierowcę o wiele silniej niż większe.

Im większe koło, tym większy prawdopodobieństwo, że obiekt nie wykolei się na przeszkodzie. Hulajnogi ma dużych kołach wydają się mieć większą swobodę manewrowania na zakrętach i nieco większą przyczepność.

wielkie koła
Powyżej sprzęt dla wielbicieli bardzo dużych kół.

Za dużymi kołami w hulajnogach elektrycznych przemawia fakt, że zdecydowanie szybciej dotrzemy do celu, ale równie szybko rozładujemy baterię. Jednak, gdy w grę wchodzą takie czynniki jak obecność ostrych zakręty, potrzeba większej elastyczności i szybszej możliwości zatrzymywania się, to lepiej jest jednak wybrać coś mniejszego.

Szersza opona, większą powierzchnią dotyka podłożą. Im lepszy kontakt opony z podłożem, tym większa kontrola kierowcy podczas jazdy hulajnogą. W związku z tym mniejsze koła będą trudniejsze do kontrolowania niż większe koła w każdym rodzaju jazdy, niezależnie od tego, czy są gładkie, czy szorstkie.

Duże czy małe koła? Co wybrać?

Rozmiar koła jest najbardziej oczywistą cechą wyróżniającą hulajnóg. Średnie koła będą dobrym kompromisem, by jechać szybko i zwinnie. Oprócz wielkości kół, należy też zwrócić uwagę na to, z czego są one wykonane. Warto dodać, że większość hulajnóg ma koła wykonane z rdzenia z tworzywa sztucznego osadzonego w nici poliuretanowej. Uznaje się, że jest bardzo skuteczny materiał na koła używane na nawierzchniach miejskich. Od dziesięcioleci jest używany w deskorolkach, rolkach. Jest lekki, odporny na zużycie, ma niezłą przyczepność (gdy nawierzchnia jest sucha) i ma umiejętność powrotu do pierwotnego kształtu.

Zalety dużych kół:

  • lepsza wydajność toczenia;
  • lepsza amortyzacja;
  • większe szanse na bezpieczne staczanie się po obiektach;

Wady dużych kół:

  • hulajnoga cięższa do noszenia;
  • większy wysiłek fizyczny (możliwy problem w zatłoczonym transporcie publicznym);
  • większe zużycie akumulatora.