Najlepsze samochody elektryczne Ranking TOP 5 – 2019

Samochody elektryczne zyskują coraz większą popularność, co jest widoczne również w naszym kraju. Niektórzy twierdzą, że nadchodzi kres ery samochodów spalinowych, czego zwiastunem jest popularność mniejszych pojazdów zasilanych akumulatorem, takich jak hulajnogi elektryczne. Czy taki pojazd naprawdę jest lepszy od spalinowego, czy może ktoś próbuje zarobić na pogoni za modą na elektryczność? Poniżej nasz ranking e-samochodów, który prezentuje najlepsze pojazdy zasilane elektrycznie.

Ranking e-samochodów Dlaczego warto? Wady i zalety e-pojazdów

Ranking najlepszych samochodów elektrycznych

Aktualizacja: 28/09/2019 (zmiana na pozycji 1 i 2)

TOP 5 – 2019 (wrzesień)

Miejsce 5

Audi e-Tron SUV
Audi e-Tron SUV
Zalety:
– duży zasięg
Wady:
– wysoka cena
Moc silnika:
590 KM
Zasięg:
400 km
Maks. prędkość:
230 km/h
Przyśpieszenie do 100 km:
5,7 sek.
Czas ładowania:
30 min.
Zobacz cenę >
nowe okno

Miejsce 4

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Zalety:
–  mała
prędkość
Wady:
– słabe przyśp.
Moc silnika:
204 KM
Zasięg:
482 km
Maks. prędkość:
167 km/h
Przyśpieszenie do 100 km:
7 sek.
Czas ładowania:
1-2 h
Zobacz cenę >
nowe okno

Miejsce 3

Tesla Model S (p100d)
tesla model s
Zalety:
– niezła prędkość
Wady:
– wysoka cena
Moc silnika:
762
Zasięg:
572 km
Maks. prędkość:
250 km/h
Przyśpieszenie do 100:
5,6 sek.
Czas ładowania:
3-4 h
Zobacz cenę >
nowe okno

Miejsce 2

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace
Zalety:
– świetny zasięg
Wady:
– średnia prędkość
Moc silnika:
400 KM
Zasięg:
480 km
Maks. prędkość:
200 km/h
Przyśpieszenie do 100 km:
4,8 sek.
Czas ładowania:
40 min.
Zobacz cenę >
nowe okno

Miejsce 1

Tesla Model 3
Tesla Model 3
Zalety:
– niezła prędkość
Wady:
– nieznana marka
– mały zasięg
Moc silnika:
258 KM
Zasięg:
350 km
Maks. prędkość:
228 km/h
Przyśpieszenie do 100 km:
6 sek.
Czas ładowania:
40 min.
Zobacz cenę >
nowe okno
samochody elektryczne
Czołówkę powyższego rankingu ciężko będzie zdetronizować, gdyż samochody elektryczne wychodzą z fabryk, które zdobyły zaufanie tysięcy odbiorców.

Dlaczego samochód elektryczny jest lepszy?

Tak, bez wątpienia elektryczne samochody są lepsze od tradycyjnych, ale jeszcze kilka lat temu zastanawiano się, czy samochód elektryczny może dorównać spalinowemu. Obecnie nikt już nie ma wątpliwości, ale świat nadal czeka na rewolucję, która wspomoże rozwój tej branży. Bowiem samochody elektryczne to ciągle nazbyt drogi zakup, a używanych pojazdów jest bardzo niewiele. Tych nowych ciągle przybywa, ale w cenie poniżej 100 000 zł kupić można jedynie Smarty, a najlepsze modele to wydatek 170 000 zł.

W takim razie dlaczego warto kupić elektryczny samochód? Po pierwsze warto przyjrzeć się pojazdom z naszego rankingu, gdyż tańsze modele nie są atrakcyjną alternatywą dla samochodu spalinowego. Wszystko rozchodzi się o wydatki związane z eksploatacją elektrycznego pojazdu, bo nie wszystkie modele pozwolą na widoczne oszczędności.

To co istotne, to fakt, że e-samochód można zatankować za darmo w ładowarkach znajdujących się przy supermarketach. Warto dodać, że auto osobowe zużyje od 13 do 30 kWh na 100 km, więc jeśli załadujesz je pod domem lub firmą, to 100 km będzie kosztowało od 3 do 19 zł.(źródło) Ci co mają panele słoneczne, oszczędność użytkowania samochodu elektrycznego odczują jeszcze bardziej, bo nie obowiązują ich rachunki za prąd. Oczywiście należy wziąć pod uwagę fakt, że częste ładowanie samochodu, może sprawić, że prądu zabraknie dla gospodarstwa domowego, ale to już kwestia organizacyjna.

Ile kosztuje ładowanie elektrycznego samochodu?

Eksperci uznają, że najdroższe w użytkowaniu są ładowarki komercyjne, jednak w wielu sytuacjach da się ograniczyć koszty, bo jeśli okazjonalnie skorzysta się z ładowarki marki Greenway, to 1 kWh będzie kosztować nawet 2,29 zł *znaczący wydatek rzędu 30 zł za 100 km), ale w abonamencie, koszty ładowania spadają o kilkanaście procent.

Oczywiście elektryczne auto naładujemy również z domu. Zazwyczaj regularne ładowanie samochodu odbywa się w porze nocnej, gdy auto stoi w garażu. Kilka godzin nocnych okazuje się wystarczające, a korzystanie z niskiej taryfy pozwala na spore oszczędności.

Ważna uwaga: Koszt przejechania 100 km to około 11 zł, co jest równe zużyciu 2,4 litrów paliwa.

Wady i zalety samochodu elektrycznego

Jeśli chodzi o zalety to są nimi wspomniane powyżej niższe koszty użytkowania i troska o środowisko naturalne. Jednak, jak wiadomo człowiek z natury jest praktyczny i raczej nikt nie kupi samochodu elektrycznego tylko po to, by dbać o naturę. Potrzebne są jeszcze wymierne korzyści i właśnie tutaj zaczyna się problem.

Bowiem wadą pojazdów napędzanych akumulatorem jest ich zasięg. O ile w przypadku e-hulajnóg, niewielkie baterie potrafią zapewnić podróż do 30 km na jednym doładowaniu, to z samochodami jest trochę trudniej. Producenci wprowadzają coraz nowsze generacje akumulatorów, ale ciągle nie ma wielkiego przełomu w tej materii. Można nawet powiedzieć, że cały czas jedziemy i myślimy “czy dojadę”. Ponadto używanie ogrzewania, a latem klimatyzacji sprawia, że akumulator szybciej się wyczerpuje. Nawet samochody wysoko ocenione w powyższym rankingu mają dosyć wysokie zużycie energii, bowiem według danych Hyundai pochłania 11,5 kWh na 100 km. Z kolei małe auta potrzebują 13-15 kWh, te trochę większe 26 kWh/100 km.

Wracając do zalet nie sposób wspomnieć o znacznie mniejszym hałasie, jaki generuje samochód elektryczny. Jest to znaczące udogodnienie, chociaż hałasy pochodzące z obracających się mechanizmów i szum powietrza opływającego karoserię również generują dosyć głośne dźwięki.

elektryczny samochód
Ładowanie elektrycznego samochodu przypomina ładowanie e-hulajnogi.

Ładowane samochodu w stacjach

Przykładowo użytkownicy stacji Greenway płacą za liczbę pobranych kilowatogodzin, a nie za czas ładowania, co jest bardzo praktycznym rozwiązaniem. Ponadto nie pobiera się opłaty za samo podłączenie do ładowarki.

Jeśli chodzi o cenę, to przy szybkim ładowaniu jest to 1,89 zł brutto za 1 kWh. Z kolei ładowanie półszybkie do 22 kW kosztuje 1,19 zł brutto za 1 kWh. Osoby, które nie wykupiły abonamentu muszą zapłacić nieco więcej, bo 2,29 zł/kWh za ładowanie szybkie i 1,49 zł/kWh za ładowanie półszybkie.

W domu, czy na stacji? “Ładowanie na stacjach trwa krócej, bo potrzebne jest na to zaledwie pół godziny w stosunku do kilku godzin w domu.” – zapewnia twórca stacji Greenway.

Warto dodać, że limit postoju na stanowisku ładowania szybkiego wynosi 45 min, natomiast ze stanowiskach półszybkich, należy odjechać przed upływem 3 godzin. Jak podają media, do 2020 roku GreenWay planuje instalacje łącznie 200 stacji ładowania, w tym 10 ultraszybkich i 135 szybkich.

Czy samochód elektryczny się opłaca?

Nie każdy samochód elektryczny się opłaca, ale w powyższym rankingu wzięliśmy pod uwagę tylko te modele, które mogą być dobrą alternatywą dla tradycyjnego auta. Rozważając opłacalność, należy wziąć pod uwagę fakt, że w Polsce rodzą się już pierwsze serwisy niezależne, które specjalizują się w obsłudze elektrycznych samochodów. Z kolei mniejsza ilość procedur serwisowych oraz ceny części zamiennych, sprawiają, że z roku na rok, e-samochód wydaję się bardziej pożądanym środkiem transportu. Ale czy takie auto się opłaca? Wiele osób jest zgodnych, że jeśli nie korzystacie się z paneli słonecznych, dużo jeździcie się w trasy i macie nieregularne zajęcia, to poczekajcie na bardziej zaawansowane pojazdy napędzane energią elektryczną.

Obecnie dobry samochód elektryczny to spory wydatek, a tańsze odpowiedniki raczej nie zadowolą wybrednych kierowców. Więc jeśli stać się na samochód z czołówki rankingu, to Lucky You i cała naprzód!

Rodzaje napędów w e-samochodach

Warto nadmienić, że określenie “pojazd elektryczny” nie zawsze oznacza to samo. Bowiem jest kilka rodzajów napędu i o tym poniżej.

  • Samochody elektyczne (BEV) – wykorzystują akumulatory, a gromadzona w nich energia służy do napędzania pojazdu za pomocą jednego lub większej liczby silników elektrycznych. Pojazdy te nie emitują szkodliwych substancji do środowiska, ale ich zasięg ograniczony jest pojemnością baterii.
  • Samochody elektryczno-hybrydowe typu plug-in (PHEV) – częściowo elektryczne, a ich napęd stanowią silniki elektryczne zasilane z akumulatorów oraz silniki spalinowe. Posiadają możliwość ładowania w podobny sposób jak pojazdy typu BEV, a także dają możliwość używania silnika spalinowego.
  • Samochody hybrydowe (HEV) – nie oferują możliwości ładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła energii elektrycznej i posiadają baterie o mniejszej pojemności, ale silnik elektryczny służy w tym przypadku wspomaganiu jednostki spalinowej, nie stanowiąc alternatywnego źródła napędu. Magazynowana w akumulatorach energia jest pozyskiwana w procesie hamowania pojazdu.
  • Samochody wodorowe (FCEV) – wykorzystują ogniwa paliwowe, gdzie na skutek reakcji wodoru z tlenem produkowana jest energia elektryczna zasilającą silnik. Powstała woda usuwana jest na zewnątrz pojazdu przy pomocy rury wydechowej.
  • Baterie litowo-jonowe – zawiera litowo-jonowe i litowo-polimerowe ogniwa elektryczne, które zapewniają znaczącą poprawę wydajności i zasięgu w stosunku do baterii stosowanych wcześniej i są preferowane przez większość kierowców. Tego typu akumulatory stosowane są również w hulajnogach elektrycznych.

ranking najlepszych samochodów elektrycznych

Gdzie kupują elektryczne auta?

Przykładowo w Norwegia, liczba rejestracji samochodów elektrycznych jest najwyższa w Europie od wielu lat. W lipcu 2019 r. zostało zarejestrowanych tam 3448 aut elektrycznych, co stanowi prawie 52% wzrost rejestracji w porównaniu do tego samego miesiąca w poprzednim roku.

Przykładowo w Norwegii, liczba rejestracji samochodów elektrycznych jest najwyższa w Europie od wielu lat. W lipcu 2019 r. zostało zarejestrowanych tam 3448 aut elektrycznych, co stanowi prawie 52% wzrost rejestracji w porównaniu do tego samego miesiąca w poprzednim roku.
Na sukces elektryków wpływa fakt, że w Norwegii samochody na benzynę lub olej napędowy są objęte dodatkowymi podatkami. Przekłada się to na zwiększoną popularność aut takich jak wspomniana Tesla lub japoński Nissan Leaf. Co ciekawe, media donoszą, że Norwegia zamierza zakończyć sprzedaż aut spalinowych do 2025 roku.(źródło)

Podsumowując nasz ranking najlepszych samochodów elektrycznych, stwierdzamy, że jesteśmy na początku drogi i niebawem pojawią się pojazdy, których cena będzie atrakcyjna dla każdego. Bez wątpienia jest to dziedzina, która powinna się rozwijać, bo przyniesie korzyści dla całej populacji.