Norwedzy wkurzeni na hulajnogi elektryczne chcą zmian w przepisach

Po wzroście liczby poważnych wypadków tego lata, norweski minister transportu chce wprowadzić ostrzejsze przepisy dotyczące wypożyczania hulajnóg elektrycznych we wszystkich miastach.

Norwegia i hulajnogi elektryczne

Skutery elektryczne odmieniły wygląd norweskich miast w mniej niż dwa lata. Jednak przy kilku przepisach drogowych wiele hulajnóg zostaje pozostawionych w miejscach stwarzających zagrożenie dla innych, a lista obrażeń rośnie. 

Teraz norweski minister transportu i komunikacji Knut Arild Hareide wzywa władze dużych miast, gminy i firmy wynajmujące skutery do debaty. Jaki ma być jej cel? Bardziej rygorystyczne przepisy!

Wypadki na ulicy

W ciągu ostatniego roku tysiące e-hulajnóg zostało rozmieszczonych w norweskich miastach . W większości miejsc dochodzi do sporów i wypadków. Osoby niewidome i niedowidzące narzekają, że wpadają na źle zaparkowane skutery lub potykają się o nie. Tymczasem służby ratownicze informują o dużym wzroście liczby wypadków.

Skuter w Skandynawii na cenzurowanym

Według danych pogotowia ratunkowego w Oslo 1309 osób zostało rannych w wyniku jazdy na skuterze elektrycznym. Spośród nich 8% doznało poważnych obrażeń. Ponoć wielu obrażeń doznano w nocy.

Przechodnie narzekają, że miało bliskie spotkanie z hulajnogą elektryczną, przynajmniej raz w tygodniu. Zwykle dzieje się tak, gdy dwoje młodych ludzi jedzie razem na hulajnodze dla zabawy, zamiast używać jej zgodnie z przeznaczeniem.

“Zaledwie kilka dni temu byłem świadkiem bardzo małej odległości, kiedy autobus regionalny musiał zahamować na skrzyżowaniu, aby ominąć skuter, na którym jeżdżą dwie osoby. Dla mnie pilnie potrzebna jest poważniejsza regulacja przepisów i większa odpowiedzialność firm wynajmujących te skutery.” – mówi komentator norweskiego forum.

Regulacja nadchodzi

Hareide powiedział, że jego zdaniem hulajnogi zostaną w Norwegii na stałe i mają do odegrania ważną rolę w mobilności w mieście. Uważa jednak, że obecna sytuacja nie jest akceptowalna.

„Chcę surowszych przepisów i lepszej kontroli nad korzystaniem ze skuterów elektrycznych. Myślę, że interesują się tym zarówno ci, którzy korzystają ze skuterów elektrycznych, jak i ci, którzy chodzą po ulicy. Chcą, żeby było bezpieczniej ”– powiedział Hareide do NRK .

„Mieliśmy kilka bardzo poważnych wypadków na skuterach elektrycznych. Widzimy też, że to lato było bardziej kłopotliwe niż rok wcześniej. Teraz musimy wziąć to doświadczenie na pokład. Myślę, że hulajnogi elektryczne zostaną z nami, ale teraz musimy mieć rozporządzenie poprawiające bezpieczeństwo ”. – dodał.

Propozycje wypożyczalni

W odpowiedzi na wezwanie Hareide, niektóre firmy zajmujące się wypożyczaniem jednośladów złożyły kilka propozycji. Obejmują patrole uliczne i ograniczenia prędkości w niektórych obszarach.

Zobacz w nowym oknie:
Ranking hulajnóg Przepisy dla hulajnóg Hulajnogi Xiaomi

Firmy Voi, Tier, Bolt, Bird, Lime i Wind połączyły siły, aby przedstawić kilka inicjatyw dla Oslo. Niektóre z bardziej interesujących pomysłów obejmują zdefiniowane strefy bez parkowania, w których aplikacje zmuszają ludzi do parkowania w innym miejscu oraz ograniczenie liczby hulajnóg w niektórych obszarach. Firmy będą miały również własne patrole do usuwania nieprawidłowo zaparkowanych skuterów.

Jak miasta mogą pomóc?

Jednak branża nie pozostała niema i zażądała również kilku rzeczy od władz. Firmy wynajmujące proszą, aby gminy egzekwowały przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Chcą również wydzielonych miejsc parkingowych, w szczególności w węzłach komunikacji miejskiej. Okazuje się, że nie każde norweskie miasto ma dobre relacje z wypożyczalniami, a gdzieniegdzie toczą się spory prawne .

Zasady jazdy na pojazdach elektrycznych

W Norwegii istnieją już pewne zasady korzystania ze skuterów elektrycznych. Określane jako małe pojazdy o napędzie elektrycznym, e-hulajnogi mają takie same zasady jak zwykłe rowery. Oznacza to, że można nimi jeździć po chodnikach, ścieżkach rowerowych, a także po drodze.

Podobnie jak rowerzyści, użytkownicy skuterów mają obowiązek ustąpić miejsca samochodom podczas przejeżdżania przez przejścia dla pieszych. Jeśli jednak zejdziesz z hulajnogi, samochody powinny ustąpić Tobie. Z kolei parkowanie jest dozwolone na chodniku, o ile nie jest to niepotrzebna przeszkoda lub niedogodność. Nie ma obowiązku noszenia kasku, jednak NAF zachęca do tego wszystkich.