Parkingi dla hulajnóg elektrycznych

O pozostawianiu hulajnóg elektrycznych w miejscach niedozwolonych pisaliśmy wielokrotnie. Z tym problemem mierzy się również Lublin, gdzie wyznaczono właśnie pierwsze dedykowane parkingi dla hulajnóg. A co jeśli pozostawimy nasz pojazd poza tym miejscem?

Parkingi dla hulajnóg elektrycznych

W Lublinie w ścisłym centrum miasta powstało 20 specjalnie oznakowanych miejsc, gdzie można pozostawić wypożyczoną hulajnogę. Prostokątne znaczniki pomalowano na chodnikach i parkingach w rejonie dworca PKS, na terenie miasteczka akademickiego i na obszarach o największym natężeniu ruchu pieszego.

W Lublinie działa już kilku operatorów wypożyczających pojazdy na minuty. Jednak najwięcej jest w mieście hulajnóg marki Bolt, która na swej stronie internetowej zapewnia, że „hulajnogi mogą być zaparkowane gdziekolwiek, dzięki temu zawsze będą blisko Ciebie”. Więc, jak widać zaleta i wygoda z korzystania z hulajnóg na minuty może być również problemem, bo niektórzy rajderzy zbyt dosłownie rozumieją sformułowanie „gdziekolwiek”.

Najbardziej nowoczesna hulajnoga od TIER

Skąd pomysł na parkingi dla hulajnóg elektrycznych? Włodarze Lublina twierdzą, że hulajnogi stały się w krótkim czasie popularnym środkiem przemieszczania w dużych miastach. Są świetnym środkiem transportu na krótkich i średnich dystansach i są w stanie konkurować z podróżą samochodem. Dlatego właśnie ich włączenie w system komunikacyjny Lublina może być korzystne i prowadzić do zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów. Na portalu samorządy miasta czytamy, że w sytuacji braku odpowiednich regulacji prawnych, nasilają się konflikty z pieszymi i rowerzystami związane z nieuporządkowanym pozostawianiem pojazdów na chodnikach i drogach dla rowerów.

Idąc za ciosem Lublin jako jedno z pierwszych miast w Polsce chce sprostać aktualnym trendom i stara się włączyć e-hulajnogi w system transportowy miasta. Jednak, jak się okazuje niewiele można zrobić, gdy ktoś pozostawi swój pojazd poza miejscem parkingowym.

Kłopotliwe parkowanie hulajnóg

Straż Miejska przyznaje, że nie może ukarać kierowcy za pozostawienie hulajnogi poza wyznaczonym na chodniku prostokątem. Zgodnie z przepisami hulajnoga elektryczna nie jest pojazdem i dopiero trwające prace nad przepisami mają uregulować wiele spornych kwestii.

Uporządkowanie kwestii parkowania hulajnóg okazało się nie lada wyzwaniem nie tylko w Lublinie, bo również inne polskie miasta nie wiedzą, jak poradzić sobie z tym problemem. Lublin wdrożył pierwszy etap wyznaczenia parkingów dla hulajnóg, które będą tworzyły tzw. strefy mobilności – miejsca, gdzie w pobliżu są przynajmniej dwa różne środki transportu. Zatem większa część lokalizacji parkingów to bezpośrednie sąsiedztwo przystanków komunikacji miejskiej bądź stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego.

Xiaomi MiJia m365, 1S, czy Scooter Pro 2 – porównanie

Innym czynnikiem w wyborze lokalizacji parkingów były obserwacje dotychczasowych miejsc pozostawiania hulajnóg przez ich użytkowników. Miejsca parkingowe zostały więc wyznaczone na chodnikach w formie pomalowanego obszaru z piktogramem, usytuowanego tak, by nie utrudniać ruchu pieszym. Pewne jest to, że skorzystają nie tylko rajderzy hulajnóg, bo na parkingach można też pozostawić inne urządzenia transportu osobistego jak np. deskorolki elektryczne i segwaye. Pozostaje mieć nadzieję, że kierujący hulajnogami dostosują się do tej sugestii (wymogu) i wezmą inicjatywę miasta na poważnie.

Lista parkingów elektrycznych hulajnóg w Lublinie:

  • ul. 3 Maja (róg ul. Cichej),
  • ul. Peowiaków (przy skrzyżowaniu z ul. Hugo Kołłątaja),
  • ul. Okopowej (przy skrzyżowani z ul. Zesłańców Sybiru),
  • ul. Lipowej (przy skrzyżowaniu z ul. Narutowicza),
  • ul. Krakowskie Przedmieście (na łączeniu z ul. Krótką),
  • ul. Lubartowskiej (róg ul. Bajkowskiego),
  • ul. Grottgera (przy skrzyżowaniu ul. Skłodowskiej),
  • ul. Spokojnej (przed budynkiem KUL),
  • pl. Wolności (róg ul. Wróblewskiego),
  • al. Tysiąclecia (przy pl. Zamkowym),
  • ul. Bernardyńskiej (przed skrzyżowaniem z ul. Zamojską),
  • al. Unii Lubelskiej (rejon skrzyżowania z al. Tysiąclecia),
  • ul. Krakowskie Przedmieście (skrzyżowanie z ul. Kołłątaja),
  • ul. Zamojskiej (przy przystanku Zamojska 01),
  • ul. Leszczyńskiego (skrzyżowanie z al. Długosza),
  • ul. Radziszewskiego (przy Chatce Żaka),
  • ul. Głęboka (skrzyżowanie z al. Kraśnicką),
  • ul. Nałęczowska (rejon biurowców i nowego osiedla),
  • ul. Raabego (przy skrzyżowaniu z ul. Akademicką),
  • ul. Langiewicza (przy skrzyżowaniu z ul. Godebskiego).