Porsche Taycan 4S – samochód elektryczny (zasięg, prędkość)

Samochód elektryczny Porsche Taycan 4S można już zamówić, bo pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach w styczniu 2020 r. Jest on najtańszym (454 tys. zł.) i jednocześnie najbardziej podstawowym w ofercie serii Taycan i dzieli się na wersję Performance (530 KM) i Performance Plus (571 KM).

“Nowy, najbardziej przystępny cenowo Taycan podąża szlakiem wytyczonym przez Turbo i Turbo S, wyposażony w podwójne silniki elektryczne, dwubiegową przekładnię z tyłu i 800-woltową architekturę elektryczną, która pozwala na imponująco szybkie prędkości ładowania.” czytamy na Motor1.com.

Parametry techniczne Porsche Taycan 4S

Model Rozmiar baterii (kWh) Maks. zasięg (WLTP) Liczba silników
Porsche Taycan 4S 79 407 km 2
Porsche Taycan 4S w/ PBP 93.4 463 km 2
Porsche Taycan Turbo S 93.4 411 km 2
Tesla Model S Performance 100 587 km 2

Dlaczego Porsche Taycan 4S jest dobry?

Jak widać powyżej w tabeli 4S ma widocznie skromniejsze możliwości, ale znacznie niższa wszystko wyjaśnia. Zresztą eksperci zapewniają, że wnętrze Taycan’a zapowiada początek nowej ery w architekturze samochodów elektrycznych. Przykładowo najwyższy punkt deski rozdzielczej wyznacza wolnostojący, zakrzywiony panel wskaźników, zaś cała deska koncentruje się na osi kierowcy. Centralnie położony ekran info-rozrywki o przekątnej 10,9 cala i dodatkowy wyświetlacz dla pasażera łączą się ze sobą, tworząc spójnie zintegrowany szklany pas.

W modelu Taycan 4s po raz pierwszy zaproponowano wnętrze całkowicie pozbawione elementów wykonanych ze skóry. Zatem kabina samochodu została wykończona innowacyjnymi materiałami pochodzącymi z recyklingu, które odpowiadają ekologicznej koncepcji, w którą wierzy Porsche (oficjalna strona).

Podwozie Taycan’a posiada zintegrowany systemu sterowania 4D Chassis Control, który w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje wszystkie układy podwozia. Oczywiście nowe auto jest wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne wykonane w technice trzykomorowej, włącznie z elektronicznie sterowaną kontrolą tłumienia PASM.

wnetrze 4s

Jaka różnica w Performance i Performance Plus?

Samochód elektryczny Taycan poznaliśmy wcześniej w modelu tj. Taycan Turbo i Taycan Turbo S. Wersja 4S jest podstawową odmianą serii modelowej, która dzieli się na dwie wersje — Performance i Performance Plus. Różnica polega na rozmiarach akumulatorów, bo Performance posiada akumulator o pojemności 79,2 kWh o mocy wynosi do 390 kW (530 KM). Z kolei Performance Plus dysponuje baterią o pojemności 93,4 kWh, która generuje do 420 kW (571 KM).

Porsche Taycan 4S
Porsche Taycan 4S 2020 trafi do dealerów wiosną 2020 roku. Spodziewamy się jednak, że zobaczymy go na listopadowym salonie samochodowym w Los Angeles.

Zasięg Porsche Taycan 4S

Porsche nie opublikowało szacunków zasięgu, mówiąc, że dokładne dane EPA będą dostępne, zanim 4S dotrze do dealerów, ale w kuluarach mówi się, że model 4S przejedzie ok. 407 km na pełnym naładowaniu. Najnowszy Taycan, szczególnie z Performance Battery Plus, powinien mieć większy zasięg niż Taycan Turbo i Turbo S, ale sceptycy twierdzą, że będzie dobrze jeśli 4S mógł przejechać 350 km przy pełnym naładowaniu.

Porsche zapewnia, że obie odmiany różnią się zasięgiem, ale nie osiągami. Bowiem wersja i Performance Plus przyśpiesza do 100 km/h w ciągu 4,0 s, a ich prędkość maksymalna to 250 km/h. Warto dodać że są to obecnie najwyższe wartości zasięgu Taycan’a, zaś szczytowa moc ładowania to 225 kW (Performance) i 270 kW (Performance Plus).

Silnik w Porsche Taycan 4S

Taycan 4S wyposażony jest w silnik synchroniczny z magnesami przy tylnej osi, który ma aktywną długość 130 mm, więc jest o 80 mm krótszy niż jego odpowiednik w odmianach Taycan Turbo i w Taycan Turbo S. Z kolei natężenie prądu na przedniej osi sięga 300 amperów, a na tylnej osi – 600 amperów. Trzeba przyznać, że te parametry robią wrażenie, jak i również inteligentne zarządzanie ładowaniem oraz aerodynamiki, ze współczynnikiem oporu powietrza Cd o wartości od 0,22.

Pracownicy Porsche zapewniają, że kluczem do wydajności Taycan’a jest decyzja o zastosowaniu stałych silników synchronicznych (PSM) zamiast tańszych, ale większych, cięższych i mniej spójnych silników asynchronicznych (ASM).

Co warto wiedzieć?

Przy przedniej osi Taycan 4S ma sześciotłoczkowe stałe zaciski hamulcowe i czterotłokowe zaciski przy tylnej. Są też wewnętrznie wentylowane żeliwne tarcze (360 mm z przodu i 358 mm z tyłu). Uwag przykuwają zaciski hamulcowe lakierowane na kolor czerwony, a także nowo wyprofilowane elementy: przedni zderzak, osłony progów i tylny dyfuzor w kolorze czarnym. Ponadto w starndardzie otrzymamy LED-owe reflektory z Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus).

Zobacz też: Jaki samochód elektryczny jest najlepszy?

taycan4s taycan porsche