Prędkość do 25 km/h, szerokość 0,9 m, długość 1,25 m, waga 20 kg

Nadchodzi długo wyczekiwana nowelizacja prawa, która ma usystematyzować rynek hulajnóg elektrycznych. Niebawem dowiemy się, gdzie można jeździć na hulajnodze elektrycznej, a producenci będą musieli dostosować się do wymogów dotyczących szerokości, długości, prędkości i wadze hulajnogi. Czy to możliwe? O tym poniżej.

Zobacz też:
Hulajnoga 4Swiss EX4 – prędkość, zasięg, opinie i cena
Hulajnoga SEAT eXS – opinie, cena, prędkość i zasięg

Prędkość, szerokość, długość i waga pod kontrolą

Minister  i wiceminister infrastruktury zaprezentowali właśnie propozycję zmian w przepisach, które unormują status hulajnóg elektrycznych w Polsce. Zostanie wprowadzona definicja urządzenia transportu osobistego, według której e-hulajnoga zostanie zdefiniowana jako:

„urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h” – czytamy na oficjalnej stronie Ministerstwa.

Do definicji roweru zostanie dodane zdanie „określenie to obejmuje również urządzenie transportu osobistego”. Oznacza to, że wszystkie te prawa i obowiązki, które obecnie obowiązują rowerzystów, będą mogły objąć także użytkowników urządzeń transportu osobistego (UTO).

Zmiany w prawie sprawią, że producenci e-hulajnóg będą zobowiązani wytwarzać pojazdów o konkretnych wymiarach. Jeśli tego nie uczynią, ich pojazdy prawdopodobnie nie znajdą nabywców. Bowiem hulajnoga, która przekracza określoną prędkość lub ma większe wymiary, nie będzie mogła poruszać się po ścieżce rowerowej. Oczywiście pozostają polne drogi, prywatne posesje i boiska, ale do pracy takim sprzętem już nie pojedziemy.

Wymiary obecnych znanych hulajnóg elektrycznych:

Scooter Pro Xiaomi

  • max. prędkość: 25 km / h
  • waga: 14,2 kg
  • Wymiary (długość, szerokość, wysokość)
    rozłożona: 113 x 43 x 118
    złożona: 113 x 43 x 49
Zatem jak widać powyżej, popularne hulajnogi elektryczne doskonale wpisują się w wymagania polskiego prawa i właściciele tych pojazdów mogą spać spokojnie. Jednak określona prawem maksymalna szerokość pojazdu UTO może być sporym problemem dla uczestników ścieżki rowerowej. Po prostu niemożliwym będzie wyminięcie się dwóch pojazdów UTO o szerokości 0,9 metra. Ale to jakby nie problem hulajnóg, a nowych pojazdów, które być może pojawią się w przyszłości.

Gdzie będzie można jeździć hulajnogą elektryczną?

Infrastrukturą drogową, przeznaczoną dla kierującym hulajnogą elektryczną będą:

  • drogi dla rowerów,
  • pasy ruchu dla rowerów,
  • przejazdy dla rowerzystów,
  • jezdnie dróg, na których dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h.

W przepisach ma też znaleźć się zapis, że w przypadku braku powyższych elementów infrastruktury, użytkownik będzie mógł korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. Ale w takiej sytuacji będzie on zobowiązany jechać powoli i zachowywać szczególną ostrożność. Co ważne, na chodniku pieszy będzie miał pierwszeństwo.

Parkowanie hulajnóg

Prawdopodobnie zabronione będzie pozostawianie e-hulajnogi na drodze, przystanku lub w innym miejscu przeznaczonym do ruchu, zwłaszcza jeśli zagrażałoby to bezpieczeństwu innych osób. Będzie też zakaz ciągnięcia innego pojazdu przez hulajnogę, używania na drodze publicznej urządzenia wyposażonego w napęd elektryczny innego niż UTO, korzystania z chodnika lub drogi dla pieszych poza określonymi przypadkami. E-hulajnogami nie pojadą też dzieci w wieku do lat 10.

Ważna uwaga: Uprawnione do korzystania z urządzeń transportu osobistego będą osoby, które ukończyły 10 lat. W przypadku dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 18 lat do korzystania z uto będzie potrzebne posiadanie karty rowerowej.

Jak czytamy na stronie Ministerstwa Infrastruktury, zgodnie z projektem, nowe przepisy weszłyby w życie 14 dni po ich ogłoszeniu. Oznacza to, że właściciele hulajnóg mieliby 6 miesięcy na dostosowanie swoich urządzeń do warunków technicznych, jakim muszą one podlegać zgodnie z zapisami nowej ustawy.

“Zależy nam na tym, aby poziom bezpieczeństwa na polskich drogach i chodnikach był jak najwyższy. Dzisiaj stan prawny hulajnóg elektrycznych jest nieuregulowany. To stwarza zagrożenie dla pieszych. Musimy podjąć to wyzwanie. Dzisiaj, zgodnie z obietnicą, prezentujemy nasze propozycje.” – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Obecnie (08.08.2019) na e-hulajnogach można jeździć po chodnikach. Wszyscy czekamy na zmiany w prawie i mamy nadzieję, że projekt zostanie szybko podpisany. Więcej na ten temat.